Bovary

KVS - Maaike Neuville & Koen De Sutter


Twee jaar na Mrs. Dalloway buigt de Catalaanse regisseur Carme Portaceli zich samen met Michael De Cock over Madame Bovary. Maaike Neuville kruipt in de huid én de knellende trouwjurk van Flauberts beroemde personage. Carme Portaceli: 'Ik wist meteen: zij ís Madame Bovary.'

EEN BOM IN DE WERELDLITERATUUR
Met Madame Bovary gooit de Franse auteur Gustave Flaubert een bom in de wereldliteratuur. Het verhaal van de overspelige doktersvrouw die zich van het leven berooft, is in 1856 zo opzienbarend dat het als een aanval op de Franse samenleving wordt beschouwd en zelfs tot een rechtszaak leidt. Emma Bovary jaagt een schokgolf door Frankrijk en de wereld. Met dit boek vindt Flaubert de moderne roman uit.

Vijf jaar lang werkte hij aan Madame Bovary. Hij wilde een boek over ‘niets’ schrijven, maar het werd een boek over ‘alles’. Een boek over het onstilbare verlangen om bemind te worden, over het patriarchaat, over (onmogelijke) liefde, overspel, leven en dood. Emma Bovary weigert zich te schikken naar de grenzen die de maatschappij haar oplegt en blijft zich, tegen beter weten in, verzetten. Zelfs al betekent dat haar ondergang.

DESPERATE HOUSEWIFE OF FEMINISTISCHE ACTIVISTE?
Emma Bovary trouwt met haar dokter én met de hoogste verwachtingen: het Disney-sprookje. Maar al snel begint haar saaie leven even hard te knellen als haar korset. Ze leest massa’s boeken om te ontsnappen aan de banale realiteit. Het is haar allemaal niet spannend genoeg, haar echtgenoot blijkt haar verwachtingen niet te vervullen. Ze begint te zoeken naar meer, naar minnaars, naar extra kicks. Ze leeft boven haar stand en ze geeft meer uit dan ze heeft om aan het provinciale leven te ontsnappen.

Carme Portaceli: "Emma is een rebel én een activiste. Ze strijdt tegen het saaie banale bourgeois bestaan en voor haar eigen geluk. De girlpower in haar zoekt onvermoeibaar naar het Geluk. Ze verslijt de ene minnaar na de andere. Ze kiest voor de actie, de Sturm und Drang, om te exploderen, ze wil niet passief lijden en depressief imploderen. Ze vecht voor haar seksualiteit. Ze kiest voor haar mannelijke kant."

HET KORSET EN DE VERWACHTINGEN VAN DE 19E EEUW OF … VAN DE 21STE?

Speel piano, wees perfect, sois belle et tais-toi, wees wat de maatschappij van je verwacht, geef het leven maar onder druk al het leven in je. Dat was wat de 19e eeuw verwachtte van de Emma’s van toen. Hoe zit het met ‘vandaag’?

Maaike Neuville: "Ik vermoed, en herken dat ook bij mezelf, dat een vrouw toch nog steeds het gevoel heeft dat ze veel verschillende rollen tegelijkertijd moet spelen: de liefdevolle echtgenote, de zorgzame moeder, de seksueel actieve minnares, de sociaal intelligente gastvrouw en – in deze tijden althans – de succesvolle carrièrevrouw, om er maar een paar te noemen."

BLIJVEN STRIJDEN TEGEN PERFECTIE
Maar wat is dat perfecte geluk dan? Het plastieken Disney-sprookje dat in Emma’s hoofd werd geplant als klein meisje? De kapitalistische perfecte romance, opgelegd door het patriarchaat?

Carme Portaceli: "Met dat sprookje worstelde Emma Bovary toen, en vrouwen vandaag. De verwachtingen en de blik van de maatschappij over vrouwelijkheid. Ook de perfecte mannelijkheid zit ingebakken in onze genen. We voeren een strijd tegen beelden die we hebben geïnternaliseerd. We voeren dus de facto een strijd tegen ons zelf."

Emma blijft gaan voor het ultieme verlangen … het verlangen om heel te worden.

Maaike Neuville: "Ik geloof dat daar echte schoonheid in zit: in het naar onszelf kijken en zelfs de meest wrange, duistere kanten van onszelf kunnen omarmen vanuit het besef dat we niet excellent zijn, niet perfect, niet übermensch, maar wel: mens.”

 

Credits

> regie: Carme Portaceli, Michael De Cock > met: Maaike Neuville, Koen De Sutter, Ana Naqe
> lichtontwerp: Harry Cole > soundscape: Charo Calvo > choreografie: Lisi Estaras > dramaturgie: Gerardo Salinas > regie-assistent: Inge Floré, Ricard Soler > decor, kostuumontwerp: Marie Szersnovicz > productie: KVS > productieleiding: Miek Scheers, Tanja Vrancken > toneelmeester: Davy De Schepper > licht: Dimi Stuyven > geluid: Bram Moriau > boventiteling: Inge Floré > uitvoering kostuums: Eugenie Poste, Heidi Ehrhart > vertaling: Anne Vanderschueren, Trevor Perri > spreiding, tourmanagement: Saskia Liénard > coproductie: Perpodium

> Met de steun van Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid