Locatie 1: Yper Museum | Textiel als materie

In het werk van Céline Lambrechts, Michaela Armani, Ria Bosman en Annelotte Lammertse ligt de focus op het maken van het werk zelf. Het beeld, de materie en de kleur ontstaan vanuit het handelen met het materiaal, vanuit een eigen positionering. Charlotte Stuby focust eerder op de figuratieve voorstelling, waarbij materiaal en techniek ondersteunend zijn in het vertellen van het verhaal.

De Lakenhallen en het daarin gevestigde Yper Museum met zijn collectie over de geschiedenis van Ieper geven context aan de werken van de geselecteerde kunstenaars voor deze locatie.

Céline Lambrechts staat met haar werk het dichtst bij de oerprincipes in het maken van textiel en het dichtst bij hoe vroeger in de middeleeuwen het laken werd gemaakt. Zij spint, weeft en vilt haar materie zelf, met als grondstof de wol van lokale schapen. In haar werk zijn duidelijk haar fascinaties te zien om vanuit eeuwenoude technieken nieuwe materiaalexperimenten te onderzoeken en de wol en de technieken opnieuw een plaats te geven binnen actuele ecologische vraagstukken. In de maakprocessen van haar materie is een mooi samenspel te zien tussen hand, hoofd en intuïtie. Tegenover dit oermateriaal plaatsen wij het werk van Michaela Armani die juist in haar werk het materiële, tactiele en flexibele karakter van textiel wil laten beleven in een virtuele wereld. Zij stelt hierbij de futuristische vraag of er in de toekomst nog fysiek textiel aanwezig zal zijn en of wij dat dan op een andere wijze zullen beleven. De problematieken die zij hierbij tegenkomt zijn van een niet-fysieke aard, want zij werkt met complexe digitale omzettingen en programmeringen die de digitale materie uiteenzet in punten en netwerken die verbonden worden.

De drie kunstenaars in de Goliathzaal verbinden materie, kleur, verhaal en abstractie ieder op een eigen wijze. Annelotte Lammertse en Charlotte Stuby maken een verbinding met de historie van Ieper en de collectie van het Yper Museum, die zich op de 1ste verdieping van het museum bevindt. Het werk van Ria Bosman is sterk autonoom en verwijst naar zichzelf. Het beeld is het resultaat van het maakproces en is er onlosmakelijk mee verbonden. In het herweven van de schilderkunstige oppervlaktes spelen de zijkanten van de stofrepen, het gebaar van de met hand aangebrachte verf en de onregelmatigheden in het weven een beduidende rol. Naast kleur en compositie bepalen zij sterk het beleven van de tactiliteit van deze oppervlaktes. De picturale, poëtische ruimtes verstillen en roepen contemplatie op. De fysieke ruimte verbindt zich hier met een mentale ruimte.

Annelotte Lammertse verkoos om binnen haar onderzoeksproject ‘Derde landschappen en de rol van verfplanten’ te werken met de context en locatie van De Verdronken Weide, waar in de middeleeuwen de wijk voor ambachtslieden gevestigd was. Onder het kabbelende water van dit natuurgebied bevinden zich nog steeds de resten van deze Sint-Michielsparochie. Zij ontwikkelde een speciaal project waarin zij onderzoek deed naar de aanwezige planten in dit natuurgebied om haar garens te kleuren. Plantenrijk werd hier een wonderbaarlijk kleurenrijk. Vervolgens gebruikte zij deze garens om haar ideeën en tekeningen uit te weven naar oppervlaktes en ruimtelijke zakvormen waarbij zij in cocreatie samenwerkte met enkele Ieperlingen. Haar weefsels absorberen hun denkbeeldige ruimte en laten het verleden en heden met elkaar dialogeren. Textiel fungeert hier als verhalenverteller en verbinder, waarin tijd en geheugen opgenomen worden.

De patchworks van Charlotte Stuby nemen de insignes die werden gevonden tijdens de drooglegging van De Verdronken Weide als uitgangspunt. Deze kleine metalen speldjes intrigeren: wat vertellen ze? Communiceren zij eventueel over de toenmalige drager, ook al is niet precies bekend hoe deze speldjes in die tijd functioneerden? Stuby combineert applicatie- en borduurtechnieken om in haar samengestelde beelden het verhaal van toen te vertellen. Materie, kleur en compositie openen ruimte voor het beleven en interpreteren van het beeld in nieuwe verhalen.

Praktische info locatie 'Yper Museum'

> Locatie: Lakenhallen, Grote Markt 34, 8900 Ieper
> Openingsuren: dinsdag tot zondag van 10.00 uur tot 17.00 uur - (gesloten op maandag)