Hands do not touch your precious me

Ultima Vez

Met ‘Hands do not touch your precious me’ gaat Wim Vandekeybus op zoek naar een onuitspreekbare, immer transformerende oerwaarheid. Voor deze nieuwe creatie werkt hij samen met componiste Charo Calvo, acht dansers en – voor het eerst – met performer en beeldend kunstenaar Olivier de Sagazan. Samen scheppen ze een universum waarin lichamen als levende en vleselijke sculpturen balanceren tussen het utopische en het gruwelijke, tussen het krachtige en het fragiele.

De mysterieuze en poëtische titel is een versregel uit een hymne van de Sumerische hogepriesteres Enheduanna aan de godin Inanna. Van de mythes die rond de godin Inanna bestaan, is haar spectaculaire afdaling in de onderwereld de meest intrigerende. Inanna is de goddelijke personificatie van de paradoxen van het menselijk bestaan. Haar daden zijn een spiegel van de contradicties en spanningen waartussen ieder individueel leven zich ontwikkelt. Opgetekend in spijkerschrift op kleitabletten meer dan 4000 jaar geleden, behoren deze verhalen tot de oudste van de mensheid.

Zowel de voorstellingen van Wim Vandekeybus als de performances van Olivier de Sagazan werken op de grens van wat het betekent ‘lichaam’ en ‘mens’ te zijn. Vandekeybus ontwikkelde zijn bewegingstaal op basis van impulsieve en instinctieve reacties geconfronteerd met situaties van fysiek risico en gevaar. De kern van de Sagazans werk is de transfiguratie van het lichaam en het gelaat met klei en verf tot een klomp anoniem vlees. Vandekeybus’ en de Sagazans exploratie van de menselijke limieten krijgen een muzikale echo in de materiële en fysieke textuur van Charo Calvo's elektroakoestische muziek.

“Ik ben verbaasd om te zien in welke mate mensen denken dat het gewoon is om te leven. Defiguratie in de kunst is een manier om naar het echte leven terug te keren.” – Olivier de Sagazan

“Geluid veroorzaakt meer dan alleen auditieve reacties. Door middel van geluiden kan ik met je communiceren, kan ik mijn innerlijke wereld uitdrukken en onverwachte mentale beelden en sensaties in je oproepen.” – Charo Calvo 

Inleiding om 19.30 uur in de polyvalente zaal.

“Door je over te geven aan het instinctieve en het innerlijk zelf, breek je door de banaliteit heen naar wat onder de oppervlakte van het dagelijks leven ligt.”
Wim Vandekeybus

Credits

> regie, choreografie: Wim Vandekeybus > creatie, dans: Olivier de Sagazan, Lieve Meeussen, Maria Kolegova, Mufutau Yusuf, Borna Babić, Maureen Bator, Davide Belotti, Pieter Desmet en Anna Karenina Lambrechts > artistieke creatie met klei: Olivier de Sagazan > muziek: Charo Calvo > > aanvullende originele muziek: Norbert Pflanzer > Artistiek assistent: Margherita Scalise > kostuumontwerp: Isabelle Lhoas > lichtontwerp: Wim Vandekeybus, Francis Gahide > Technische coördinatie en podiumtechniek: Thomas Glorieux > Geluidstechniek: Christian Schröder > productie: Ultima Vez > coproductie: KVS Brussel, Teatro Comunale di Ferrara en Les Théâtres de la Ville de Luxembourg

MET DE STEUN VAN Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid, Casa, Kafka Pictures Tax Shelter empowered by Belfius. Ultima Vez wordt ondersteund door de Vlaamse Autoriteiten en de Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.